20 Aralık 2018 Perşembe

Büyük iş! Elektrik üretip satmak "Güneş Paneli" ve "Rüzgar Gülü"

Saatte 500 Kw elektrik üreten Güneş paneli çiftliği veya Rüzgar Gülü sahibi olduğumuzu varsayalım ve kurduğumuz bu tesis ile lisanssız elektrik üretimi yasasıyla 1 ayda ne kadar para kazanabileceğimizi hesaplayalım.  Hadi başlıyoruz…

Hesap yapmadan önce bir kaç bilgi vermekte fayda var…

1 kw = 1000 watt, 1 Mw(mega watt) = 1000 kw değere tekamül etmektedir. Kurulu gücü 500 KW olan bir Güneş paneli çiftliğine sahibiz ve tesisimizin ülkemizin coğrafi konumu itibariyle güneşlenme süresi avantajını da kullanarak Güneş panellerimizin tam kapasiteyle çalışmasıyla günde 6 saat  çalıştığını varsayıyoruz.

Ülkemizde TEDAŞ , AYDEM gibi elektrik dağıtım şirketleri ürettiğimiz lisanssız elektriğin 1 kw’ını yaklaşık 0,25 kuruşa almaktadır. Bu değer Güneş enerjisi’n de, rüzgar enerjisinde ve diğer yenilenebilir enerji kaynaklarında değişiklik göstermektedir. En büyük değer ise solar enerjidedir. Şimdi hesabımıza geri dönelim…

Max çalışan 500 Kw gücündeki tesisimiz günde 6 saat full kapasiteyle çalışırsa ayda ne kadar para kazanırız ? Bu  Sorunun cevabını küçük bir matematik hesabıyla yaparak bulalım,

1 Kw 0,25 kuruş ise 500 kw 125 TL dir ve bu deger 1saat teki kazancımızı vermektedir. Peki 1 günde ne kadar kazanırım derseniz 6(saat)x125 = 750 TL

1 Ayda ise 22.500 TL

Gördüğünüz gibi 500 kw kapasiteli bir güneş paneli çiftliğinden 1 ayda 22.500 TL kazandık. Tabi bu değere bakım masrafları vs. dahil değil ki bu masrafları düşersek elimizde kalan para bizi tatmin edici olacaktır. Rüzgar Gülü içinde benzer hesabı siz de yapabilirsiniz. Peki bu işi nasıl yapabilirsiniz ? Okumaya devam edelim…

Elekterik üretip satmak için lisans almalı mıyım ?
Ülkemizde, yenilenebilir enerji kaynakları olan; güneş enerjisi, su ve rüzgardan kendi elektiriğini üreten ve evlerinde, iş yerlerinde ürettiği elektriği kullanan kişilerin sayısı her geçen gün artmaktadır. Yenilenebilir enerji kaynaklarından güneş paneli ile elektirk üretilmesi için gerekli araç, gereç ve malzemeler gün geçtikçe daha ekonomik fiyatlara satın alınabildiği için insanlar ihtiyaçları olan elektrikten fazlasını üretmekte ve fazlasını artık devlete satabilmektedir.  Belirli bir değerin üzerinde elektrik üretebilmek için ENERJİ Piyasası Denetleme Kurulu ve Enerji Bakanlığı’ndan izin ve elektrik üretim lisansı alınması zorunludur.

Elektrik üretim lisansı 500 kilowatt’a kadar üretim izni vermekteyken yönetmelikte ve mevzuatta yapılan düzenleme ile 2014 yılı Şubat ayında bu sınır 1 megawatta çıkarılmıştır. Yapılan düzenlemeye göre 1 megawatta kadar Güneş paneli veya Rüzgar gülü gibi kaynaklarla üretilen elektriğin, ihtiyaç fazlası olan bölümü devletin belirlediği kilowaat bedeline karşın devlete satılabilecetir. Devlete satılan bu elektirk, elektrik iletim hatları ile devletin işlettiği santrallere ulaştırılacak ve elektrik ihtiyacı olan diğer ev, iş yerleri tarafından kullanılacaktır.

Elektrik Piyasası Denetleme Kurulu Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin Yönetmeliğe göre lisansız elektirk üretim sınırı 1 megawatta çıkarıldığı için, elektrik üreticisi; kendi kullanımı için gerekli elektiriği üretmek ve ihtiyacından fazlasını satın alma garantisi ile elektrik üretim firmalarına satabilmek için elektrik üretim firmalarına başvurular yapmaya başladı. Başvuru yapan lisansız elektrik üreticileri arasında elektirk ihtiyaçları çok fazla değerlerde olan alış veriş merkezleri, toplu konut siteleri, büyük fabrikalar, üniversiteleriş merkezlerinin yanı sıra küçük ve orta ölçekli işletmelerde yer almaktadır.

 Lisanssız elektrik üretebilmek için abonelerde aranılan şartlar
Rüzgar gülü veya diğer yenilenebilir enerji kaynakları ile lisanssız elektrik üretebilmek için birinci şart, elektrik üretim firmasının tüzel veye gerçek abonesi olmaktır.  Elektrik aboneliği bulunan gerçek ve tüzel kişiler elektrik üretim tesislerini kurarak lisanssız olarak 1 megawatta kadar elektrik üretip devlete satabilirler. Yenilenebilir enerji kaynaklarından elde edilecek elektrik için gerekli kurulu güç sınırı 1 megawatt olarak belirlenmiştir.


Lisanssız elektirk üretim tesisleri kurmak için nereye başvurmalıyım ?
Lisannsız olarak üretilecek elektirk için kurulacak tesis hidrolik kaynaklar olan su ve rüzgardan üretilecek ise tesisin kurulacağı alanın bulunduğu il özel idaresine, yatırım izleme ve koordinasyon dairesi başkanlığına, devlet su işleri idaresine, hidrolik dışı kaynaklardan eletrik üretimiş yapılacak ise Enerji Bakanlığı’nın ilgili ruhsat birimlerine  başvurulması gerekmektedir. Arıca elektrik üretim tesisi kurmak için gerekli olan şart elektrik aboneliği olduğundan birden fazla bölgede elektrik aboneliği olan gerçek ve tüzel kişiler birden fazla bölgede elektrik üretim tesisi kurabilirler.

Üretilen elektiriğin ihtiyaç fazlası kimlere satılacaktır ?
Ürettiğimiz elektiriğin ihtiyaç fazlası olan kısmı, elektrik üretim tesisslerinin kurulu olduğu bölgeye yer alan elektrik dağıtım şirketlerine, Enerji Bakanlığı’na ait santrallerin elektrik dağıtım trafolarını işleten şirketlere ve yenilenebilir enerji kaynağı destekleme merkezlerine  satılabilecektir. Bunun için alım garantisi içeren anlaşmalar imzalanarak anlaşmalar yapılır.

Ne tür elektrik üretim tesisleri kurulabilir
Yeni yayınlanan lisanssız elektrik üretimiyle ilgili yönetmelikte yer alan elektrik üretim tesisleri iile ilgili madde de, lisanssız eketrik üretim tesislerinin kapsamı da belirtilmiştir. Buna göre lisanssız elektrik üretim tesisleri;

Katı atıklardan elektrik üretim tesisleri
Yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretimi
Su isale hatları üzerinden elektrik üretimi yapan tesisler
Lisanslı üretim tesislerinden bu yasa ile lisanssız üretim tesisi olarak faliyt göstermeye devam edecek olan kojenerasyon tesisleri, bu kapsamda yer almıştır.
Elektrik aboneliği bulunan herkez gibi sizlerde basit üretim tesisleri ile evlerinizde ihtiyacınız olan elektriği üretebilir ve ürettiğiniz fazla elektriği elektrik dağıtım firmalarına satabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

YORUMLARA LİNK EKLENMESİ TEHLİKELİ VE YASAKTIR